Svar: Flaske om natten
7. oktober 2012
Alder:
10 mdr.
Kære Tina
Tak for dit brev :)
Det er rigtig godt, at jeres datter nu har fået lagt dræn og jeg håber at det på sigt vil give jer alle lidt bedre nattesøvn :)
Jeg ved fra dit tidligere brev, at jeres datter aldrig rigtig har drukket særlig mange flasker. Hun har været lidt usædvanlig på det punkt ...:) De fleste børn vil dog i 10-12 måneders alderen trives med to flasker i døgnet, svarende til 400 ml, som både sikrer dem deres behov for jern, men som også er med til at sikre en del af deres væskebehov. Det er de færreste børn, der kan drikke nok af en kop, selv i den alder.
Jeg tænker derfor at 2 flasker hos jer måske er et reelt behov og jeg vil foreslå at disse to flasker ligge aften og sen aften. Altså når hun puttes og så igen inden I går i seng - i håb om at hun så derefter kan sove hele natten uden at behøve yderligere mælk. Flasken sen aften vil heller ikke påvirke hendes indtag af morgengrød, som du oplever at den gør lige nu.
Hvis og når I skønner at hun kan nøjes med en flaske og gerne vil have hende ud af den sene aftenflaske, så gøres dette bedst ved at give hende mindre og mindre og på den måde tilsidst lære hende helt at undvære.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Havregrød, vand eller mælk af kop.
Formiddag 8-9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, evt. frugtmos. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Eftermiddag 15: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt.
Sen eftermiddag hjemme: Tilbydes lidt tykmælk med rugbrødsdrys, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 17-17.30: Familiemad - gode børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og moset mad, maden skal smage af noget og udfordre hende :) Vand eller mælk af kop
Bad og leg
Flaske og puttes til natten 18.30
Sen aften 23-24: Flaske og sover herefter uden yderligere mælk til næste morgen tidlig, hvor dagen så begynder med grød. Og denne flaske skal så med tiden trappes ud.
Det vil være rigtig godt, hvis I holder fast i at hun stadig skal have sine to lure - formiddagslur og middagslur. Det er vigtigt for hende at få disse afbræk i løbet af dagen og det lyder som om at vuggestuen er fleksible i forhold til hendes behov for søvn. Det er rigtig godt.
Jeg vil ikke anbefale at I begynder at indføre en lille lur først på aftenen. Det vil ofte gøre, at hun bliver rigtig svær at få i seng, at hun begynder at få opvågninger midt om natten, hvor hun pludselig ikke kan sove mere eller at hun begynder at vågne endnu tidligere om morgenen. Det er i stedet bedre at hun sover to lure i løbet af dagen og så evt. arbejde på at lurene ligger en lille smule senere, så eftermiddagen ikke bliver helt så lang for hende .. :)
Jeg tænker at det lige nu lyder som om at hun har mere brug for sin natflaske end for grød inden sengetid. Hvis og når I på et tidspunkt vil væk fra flasken, så gøres det som sagt ved at skære ned i mængden, så hun får mindre og mindre og tilsidst kan undvære. Hvis hun til den tid har glæde af lidt grød inden sengetid, så er det naturligvis helt okay, måske vil hun kunne lide det der. Det passer måske, når hun bliver et år og kan det være at hun hellere vil have lidt minifras eller almindelige havregryn med mælk. Som godnatmad kan man også sagtens bruge lidt rester fra aftensmaden, den kan være en frikadelle der gnaves sammen med en kop lun mælk eller man kan give en grovbolle med lidt smør og ost. En banan er også altid en god idé og så er det let at give .. :)
Håber at ovenstående hjælper lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske