Svar: Flaske om natten

7. oktober 2012

Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Tina

Tak for dit brev :)

Det er rigtig godt, at jeres datter nu har fået lagt dræn og jeg håber at det på sigt vil give jer alle lidt bedre nattesøvn :)

Jeg ved fra dit tidligere brev, at jeres datter aldrig rigtig har drukket særlig mange flasker. Hun har været lidt usædvanlig på det punkt ...:) De fleste børn vil dog i 10-12 måneders alderen trives med to flasker i døgnet, svarende til 400 ml, som både sikrer dem deres behov for jern, men som også er med til at sikre en del af deres væskebehov. Det er de færreste børn, der kan drikke nok af en kop, selv i den alder.

Jeg tænker derfor at 2 flasker hos jer måske er et reelt behov og jeg vil foreslå at disse to flasker ligge aften og sen aften. Altså når hun puttes og så igen inden I går i seng - i håb om at hun så derefter kan sove hele natten uden at behøve yderligere mælk. Flasken sen aften vil heller ikke påvirke hendes indtag af morgengrød, som du oplever at den gør lige nu.

Hvis og når I skønner at hun kan nøjes med en flaske og gerne vil have hende ud af den sene aftenflaske, så gøres dette bedst ved at give hende mindre og mindre og på den måde tilsidst lære hende helt at undvære.

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 06: Havregrød, vand eller mælk af kop.

Formiddag 8-9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, evt. frugtmos. Vand af kop.

Puttes til formiddagslur

Eftermiddag 15: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt.

Sen eftermiddag hjemme: Tilbydes lidt tykmælk med rugbrødsdrys, frisk frugt i hånden, vand af kop.

Aften 17-17.30: Familiemad - gode børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og moset mad, maden skal smage af noget og udfordre hende :) Vand eller mælk af kop

Bad og ...

Annonce

... leg

Flaske og puttes til natten 18.30

Sen aften 23-24: Flaske og sover herefter uden yderligere mælk til næste morgen tidlig, hvor dagen så begynder med grød. Og denne flaske skal så med tiden trappes ud.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Det vil være rigtig godt, hvis I holder fast i at hun stadig skal have sine to lure - formiddagslur og middagslur. Det er vigtigt for hende at få disse afbræk i løbet af dagen og det lyder som om at vuggestuen er fleksible i forhold til hendes behov for søvn. Det er rigtig godt.

Jeg vil ikke anbefale at I begynder at indføre en lille lur først på aftenen. Det vil ofte gøre, at hun bliver rigtig svær at få i seng, at hun begynder at få opvågninger midt om natten, hvor hun pludselig ikke kan sove mere eller at hun begynder at vågne endnu tidligere om morgenen. Det er i stedet bedre at hun sover to lure i løbet af dagen og så evt. arbejde på at lurene ligger en lille smule senere, så eftermiddagen ikke bliver helt så lang for hende .. :)

Jeg tænker at det lige nu lyder som om at hun har mere brug for sin natflaske end for grød inden sengetid. Hvis og når I på et tidspunkt vil væk fra flasken, så gøres det som sagt ved at skære ned i mængden, så hun får mindre og mindre og tilsidst kan undvære. Hvis hun til den tid har glæde af lidt grød inden sengetid, så er det naturligvis helt okay, måske vil hun kunne lide det der. Det passer måske, når hun bliver et år og kan det være at hun hellere vil have lidt minifras eller almindelige havregryn med mælk. Som godnatmad kan man også sagtens bruge lidt rester fra aftensmaden, den kan være en frikadelle der gnaves sammen med en kop lun mælk eller man kan give en grovbolle med lidt smør og ost. En banan er også altid en god idé og så er det let at give .. :)

Håber at ovenstående hjælper lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Strækmærker

Under graviditeten oplever mange kvinder at de får strækmærker i takt med at maven vokser.

Har man først fået strækmærker forsvinder de ikke igen, men de bliver som regel næsten usynlige indtil en næste graviditet.

Mærkerne skyldes bristninger i underhuden. De kommer både fordi at maven vokser, men også fordi der sker nogle hormonelle forandringer. De kommer ofte på maven, lårene, brysterne, ballerne og/eller armene, og i starten ses de ofte som rosa eller blålige...

Læs mere i Babylex

Køkkenhygiejne

Når man laver mad til småbørn er god køkkenhygiejne særligt vigtig. Små børns forsvar overfor bakterier er mindre end voksnes, og derfor får børn lettere ondt i maven eller får en maveinfektion.

- Undgå at sprede bakterier mellem madvarer. Hold f.eks. rå grøntsager adskilt fra råt kød, så der ikke kommer jordbakterier på kødet, og så der ikke kommer bakterier fra kødet på grøntsagerne.

- Hold også rå madvarer adskilt fra mad, der er klar til at blive spist. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Igen må jeg ty til dig som fantastisk hjælper og rådgiver.

Min skønne søn på 11 måneder skal starte i dagpleje i morgen og jeg er virkelig i krig med mine følelser.

Øv altså. Helen, jeg har virkelig brug for et ærligt råd og jeg har brug for at få sat sindet lidt på lavt blus.

Mange kærlige hilsner
Mor til dreng på 11 måneder